CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, December 13, 2010

why..???

entri kali nie.. why..?????? wahh.. bnyk nye tnda soal.. mkne nye bnyk la persoalan yg bermain dlm fikiran nie..



dh menjadi kebiasaan keluarga kami... pkul 7lbh smpai 8lbh (pg laa) kami akn duduk ramai2 kt meja mkn.. smbil2 breakfast.. then ad la cte yg kami kongsi sama2.. sbb tu la my parents know a lot tntg kwn2 sy.. semua sy cerita.. baik perempuan mahupun lelaki.. sebut je nama, mrk msti kenal..!! em, pg ni pergi je kt meja mak n abah sdg bercerita soal harta.. abh sy ckp, jgn kerana harta kita bergaduh.. memutuskn hbungan dengan org lain especially adik beradik.. harta boleh dicari, tp adik beradik yg tu je la smpai bila2.. tiada tukar2..



fenomena hari ini.... mata hati dn jiwa anak2 dikaburi dengan kekayaan keluarga.. bg mereka, harta tu penting.. bukan sy ckp harta tu lgsung x penting.. harta penting utk kte truskn hidup. tp biar la berpada.. jgn lebih2. ad ank yg snggup mendoakn parents nye cpt2 "pergi". sbb apa? sbb nk kn harta yg bertimbun2 tu.. ish3..xpatut kn..



skrg ni, harta bnyk pn slh..xde harta pn slh.. cmne ekk?? huhu.. wlupn sy dan family xde la semewah mana, x berada mana...tp sy harap sgt2 xde berlaku perselisihan mcmni nnti.. xmau ad mslh dgn adik beradik..


harta2 patutnye diuruskn dgn cara faraid.. (guna kitab ini semasa d sekolah)




kalau blh, harta tu biar la dibhg ikut faraid.. ble kte tgk ilmu faraid nie, org perempuan mendpt harta yg sikit berbnding org lelaki.. nisbah harta yg ptut org prmpuan dan org lelaki dpt ialah 1:2.. perempuan hanya dpt separuh sahaja dari lelaki.. ini dh ditentukan islam.. wlupn kami adik beradik bersekolah agama dn belajar ilmu faraid, itu semua bukan jaminan yg kami akn damai nnti.. mcm2 blh terjadi.. tp harap2 pergaduhan kerana harta tidak akn berlaku dlm klgn kami.. i will make sure that.. insyaAllah..





Orang-orang lelaki ada bahagian pusaka dari peninggalan ibubapa dan kerabat. Dan orang-orang perempuan pula ada bahagian juga dari peninggalan ibubapa dan kerabat, sama ada sedikit atau banyak dari harta yang ditinggalkan itu mengikut bahagian yang telah ditetapkan (ALLAH).




seperti yg tertera di ats, Allah sudah berfirman dlm surah An-Nisa' ayat 7.. islam dh tentukan mcm tu.. kalau dpt sikit, sikit la.. xpyh bergaduh.. kalau masih ad lagi yg mengangkat parang setelah harta dibhg mengikut faraid, mkna nya anda menolak faraid.. dan mknanya anda dh menolak apa yg dtntukan dlm islam.. sy tahu sy bukan la org yg arif dlm bidang faraid.. malah sy sgt naif.. apa yg sy pelajari sebenarnya tidak cukup utk membahaskan soal ini.. tp, dari apa yg sy tuntut, sy dpt simpulkn bahawa pergaduhan kerana harta tidak akn berlaku kalau ssorg tu faham apa itu faraid..


wallahu'alam..



p/s : belajarlah faraid..! sgt seronok.mcm bljr math.. x caye?? tgk gmbr kt bwh nie..






kn2..?? mcm math kn..? seronok..!



"Pelajarilah ilmu faraid dan ajarkanlah kepada orang lain. Sesungguhnya aku akan mati, ilmu ini juga akan mati dan akan berlaku kacau-bilau. Sehingga apabila dua orang bertelingkah kerana harta pusaka, mereka tidak dapat menemui sesiapa yang boleh menyelesaikan kes mereka."

(Hadith riwayat al-Hakim daripada Ibnu Mas'ud r.a.)

3 idea bernas=):

Usrah Jamaah Anak Muda said...

Wah...nape kat universiti belajar marketing xde gini huhu

hikmah said...

ntah la.. sy pn xtahu..ni pn x la bnyk sgt. tp blh la tau sikit2.. amek marketing ke?

aLysA maIsaRah said...

hebat ler..nath nie...leh ler teroka bab nie plak!!!!