CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, November 29, 2010

~selawat nariyah~


"Ya Allah! Limpahkanlah rahmat yang sempurna dan berilah kesejahteraan yang sempurna kepada junjungan kita Nabi Muhammad SAW yang menjadi sebab terlepasnya sesuatu yang masih mengalami jalan buntu dan terbukanya kesempitan serta didatanginya semua hajat dan diperoleh semua pemberian serta Husnul Khatimah (sempurna akhir hayatnya) dan diturunkan siraman mendung hujan lantaran keagungan baginda. (Dan limpahkanlah rahmat dan salam) kepada keluarga baginda dan sahabat di dalam setiap kerlipan mata dan nafas dengan bilangan semua yang diketahui oleh-Mu, wahai Zat yang menguasai seluruh alam".


** selawat nariyah ini juga dikenali sebagai selawat tafrijiyah yg membawa maksud terbuka hingga menjadi lapang.

**amalkan membaca selawat ini selalu ye.. terutamanya selepas solat. insyaAllah, dgn izinNya, jalan yg buntu menjadi jalan yg membantu.. =)



SELAMAT BERAMAL YE KAWAN2..!! =)

Saturday, November 27, 2010


"yaAllah..! alangkah susahnya mendidik hati, sedangkan ia adalah pndangan Allah. menjadi wdh rebutan malaikat dan syaitan.. alangkah susahnya mengasuh hati, bila dipuji, sombong menghiasi diri, bila diuji pencaci dibenci sehingga berdendam smpai ke hati.. bila rs nafsu mlgkari, rs seperti perbuatan diredhai.. didiklah hatimu sebaik2nya dlm menuju kebenaran dan mencari cinta Allah mengatasi cinta manusia.. " sama2 kita menjaga hati, mintak2 Allah pgng hati kita dan sentiasa dlm lindunganNya.. insyaAllah..

msj ni dihantar oleh slh seorang shbt sy.. :::00.13 a.m, 28nov 2010:::

Thursday, November 25, 2010

posisi tidur menurut islam dan sains..


assalamualaikum sahabat2ku..!! hehe..


comel kn budak kcik kt ats nie?? hehe.. emm..hari ni, 26 november 2010...sy nk tulis psl tidur.. ad apa dgn tidur?? hehe.. sbnrnye x terfikir pn nk tulis psl nie.. tp tbe2 nk tulis psl ni sbb sy tertengok gmbr "kwn" sy tidur meniarap..!! ish3.. sy dh ckp kt die dh.. xelok tidur meniarap.. bahaya utk kesihatan mental dan fizikal.. hehe... sy ckp kt die, nk tulis psl ni n nk upload ngn gmbr die skali..! wahh, bukan main marah die.. "putus gewe" katanya.. hehe.. tp, sy main2 je... xde la sejahat 2 kn.. huhu..


meh nk bagitau serba sedikit psl posisi tidur nie.. haa... mcm2 gaya org tidur nie.. ad yg terlentang, ad yang meniarap..ad yg mengiring.. mana satu yg bagus ye? kte akn cuba tgk gaya2 tidur yg pelbagai tu mendtgkn kemaslahatan atau tidak terhadap diri kita.. n kte akn cuba tgk dari persepektif sains dan juga dari perspektif islam.


::tidur dengan meniarap::


Pengkaji dari Australia telah menyatakan bahawa berlaku peningkatan kematian kanak-kanak kepada tiga kali ganda apabila mereka tidur meniarap dibandingkan jika mereka tidur mengiring ke kanan atau ke kiri. selain itu, majalah 'Times' juga telah menyatakan bahawa kajian di Britain telah menunjukkan peningkatan kadar kematian mengejut kanak-kanak yang tidur meniarap.. ha, bahaya kn.. ni kita lihat dr perspektif sainsnye..


Tidur meniarap adalah dilarang oleh Islam. Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda berkata (yg mafhumnya berbunyi):

"Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka jahannam."

(Hr Ibnu Majah)


ha, dh jelas kn.. sudah terang lagi bersuluh...xelok tidur meniarap.. so, kepada "awak" jgn wat cm 2 ye... keh3..


::tidur dengan terlentang::


tidur begini tidak sihat.. selain memberi tekanan kepada tulang punggung, radang juga mudah dijangkiti.. hal ini demikian kerana keadaan yg terlentang tu membuatkn potential utk bernafas melalui mulut semakin tinggi.. x bagus ni.. why? sebab bernafas melalui mulut menyebabkan seseorang itu terkena selsema dan keadaan gusi menjadi kering. gusi yg kering inilah sebenarnya menjadi penyumabng kepada radang.


::tidur dengan mengiring::


posisi tidur yg begini ada dua iaitu ke kiri dan ke kanan.. em, mAna lebih baik? menurut islam, tidur posisi mengiring ke arah kanan is better than ke arah kiri.. ha, sapa yg blaja biology msti tau kn.. paru2 sebelah kiri kita lebih kecil berbanding paru2 sebelah kanan. sbb ape?? sbb, paru2 sebelah knn 2 la yg berfungsi utk mengepam dan memastikan oxyhaemoglobin (darah yg mengangkut oxygen) smpai ke semua sel2 dlm badan kita.. hmm..tiba2 tukar tajuk nie.. hoho.. indah kn ciptaan Tuhan?


ok, smbung balik.. hehe.. posisi mengiring ke kanan lebih elok kerana jantung menanggung benda yang lebih ringan. Hati juga akan dalam kedudukan tetap stabil dan tidak tergantung.


so, dh tau kn posisi mana yg terbaik?? kepada "awak" boleh la tukar posisi tidur 2..hehehe.. n jgn lupa, sebelum tidur, ambil wudu'..baca doa tidur dulu.. hehe..


Diriwayatkan daripada Barra2 bin 'Azib r.a: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:


إذا أتيت مضجعك فتوضأ وضوءك للصلاة ثم اضطجع على شقك الأيمن...

Maksudnya: "Apabila kamu hendak tidur di tempat pembaringan kamu hendaklah kamu berwuduk seperti wuduk untuk solat. Kemudian hendaklah kamu baring di lambung kanan kamu."

(Hr Bukhari dan Muslim)




Tuesday, November 23, 2010

kenyataan...yg menyakitkan..


comel kn?? hehe.. em..entry kali ni psl baby.. wahaha.. sebenarnya kelahiran cahaya mata ni merupakan hal yg sntiasa dinantikn oleh pasangan2 yg sudah pun sah bergelar suami isteri.. cahaya mata ni la bukti kasih syg mereka dan dgn kehadiran cahaya matalah sesebuah rumah tangga akn menjadi lebih bahagia.. pendapat saya la.. hehe..


TETAPI...!! ada satu kenyataan yg perlu kita terima sekarang.. pembuangan bayi..!! wajarakah hal ini berlaku?? hmm...sy makin takut apabila memikirkan soal ini.. semakin lama, semakin banyak kes pembuangan bayi dilaporkan. kemana perginya kewarasan akal seseorang hingga sanggup membuang bayi yg dikandung sendiri? 9 bulan 10 hari bayi tu dikandung.. darah daging sendiri..tetapi, setelah dilahirkan dibuang merata-rata.. menjadi santapan haiwan2 liar.. masyaAllah.. apa yg sedang berlaku sekarang? ini menunjukkan bahawa kita kini sudah menolak cara hidup islam.. islam menyuruh kita kepada yang makruf.. dan menjauhkan diri dari perkara2 mungkar.. tp mengapa peringatan itu langsung tidak terkesan di hati2 kita sebagai seorang islam? peringatan ini juga buat diriku yg sering tersasar.. ampunkan dosaku yaAllah..


ada juga yg mengambil jalan mudah dengan menggugurkan kandungan.. yaAllah..xsedarkah, menggugurkan kandungan itu berdosa..! dh la berdosa..slh pulak 2 disisi undang2.. namun begitu, pengguguran ni banyak hukumnya (berdasarkan situasi)..


Hukum Menggugurkan Janin dalam keadaannya yang berbeza :

1. JANIN mengidap Penyakit yang ringan (tidak mengakibatkan kematian) yang boleh diubati.
Hukumnya : HARAM sebelum 4 bulan dan selepas

2. JANIN mengidap kecacatan ringan yang tidak boleh diubati tetapi ia boleh hidup. Seperti Buta, Cacat sebelah tangan, atau kedua-duanya, cata kaki, kurang jari dan sebagainya .
Hukumnya : HARAM jika umur janin melebihi 4 bulan, HARUS kiranya umur bayi di bawah 4 bulan.

3. JANIN mengidap Kecacatan yang Serius yang membawa kematian . seperti tiada kepala, tiada paru2 dan sebagainya
Hukumnya : Biasanya janin akan gugur dengan sendirinya. Tiada hukum.

4. JANIN mengalami kecacatan anggota yang membawa akan membawa kematian sejurus selepas dilahirkan.
Hukumnya : Terdapat perbezaan pandangan ulama':
a) HARUS sebelum 4 bulan, Haram selepas 4 Bulan.
b) HARUS walaupun selepas 4 bulan, dengan syarat, Keyakinan tinggi hasil analisa Doktor2 pakar.

5. JANIN menghidapi penyakit AIDS.
Hukumnya : HARUS sebelum 4 bulan , Haram selepas 4 Bulan.

6. JANIN yang terhasil akibat dirogol
Hukumnya : HARUS digugurkan hanya sebelum 4 Bulan.

7. JANIN yang sihat @ sakit @ cacat tetapi nyawa Ibu terancam kiranya janin dilahirkan.
Hukumnya : HARUS gugur janin samada sebelum atau selepas 4 bulan, kerana nyawa Ibu diutamakan dalam hal ini.

Allah Subhanahu wa Ta’aala sudah pun menceritakan dua bentuk pembunuhan, yang disandingkan bersama dosa induk yang menjadi puncanya.


Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang sangat besar” [al-Israa' 17: 31]


ayat di atas jelas menunjukkan bahawa pembunuhan itu kesalahan yg saaaaaangat besar.. dan pengguguran itu sebenarnya pembunuhan..!


pelbagai persoalan yg terlintas di fikiran ini... apakah ibu bapa sudah tidak mampu lagi mengawal anak2..? bukan niat dihati ingin menuding jari kepada ibu bapa.. tetapi ibu bapa sewajarnya menggunakan "kuasa veto" yg mereka ada tu..


yg ke-dua.. bagaimana agaknya nasib anak luar nikah yg dilahirkan tu? sudah pasti tidak diterima masyarakat.. kasihan bukan..??


bagaimana pula dengan kesucian nasab? keturunan bagaimana yg akn dilahirkan hasil daripada hubungan syubhah tersebut? yaAllah..semakin kita rungkai permasalahan ini, semakin sukar utk dijawab..semakin sukar utk ditangani.. akibatnya, semua fenomena yg semakin kronik ini berlarutan..


sy risau..bimbang dengan senario yg melanda ni.. bimbang kalau2 kita semua dilaknat kerana semua yg berlaku ni begitu dekat dan begitu hampir dengan kita.. na'uzubillah.. selamatkan kami yaAllah..pelihara kami dari sebarang kebinasaan didunia serta di akhirat..


so, jgn dekati hubungan yg terlarang.. bernikahlah..!! pasti akn lebih bahagia.. tutuplah ruang dan peluang yg mana boleh menyebabkan si comel dizalimi seperti ini.. ingatlah..sesungguhnya, Allah itu Maha Tahu.. Dia tahu yang terbaik utk setiap hmba2Nya.. kewajipan menutup aurat, menjaga hati dan menjaga pandangan itu, ad hikmahNya..



p/s : jika ada yg slh, harap ditegur ye..sama2 belajar=)

Monday, November 22, 2010

~berkorban demi cinta~

Bermula gemilang cahaya

Petunjuk pimpinan yang Esa

Menempuh jalan hidup di dunia

Cabaran yang silih berganti

Dugaan mematangkan diri

Mengajar erti hidup ini

Berjuang berkorban demi cinta

Suka dan duka suratanNya

Mengenal makna jalan bahagia

Masa yang silih berlalu

Semakin hampir saat itu

Ya Tuhan tunjukkan

Moga selamat bersamaMu

Biarpun bersama kekurangan

Namun bersyukur kurniaan Tuhan

Iman di hati sabar menjadi pemujuk diri

DenganMu ku punyai segala

Tak kan beruntung seisi dunia

Limpah kurniakan petunjuk bantuan

Tempuh hari yang mendatang

Semoga?

Sisa hidup ini tak kan terbuang lagi

Setiap detik masa dalam amalan jua

Jangan dipisahkan denganMu kebahgiaan

Semoga dengan ini jambatan menemui

Cinta yang sejati

Itu yang abadi

Berjuang mencari iman taqwa

Perisai menempuh pancaroba

Penentu tempat rahmat bahagia

Seiring teman dan saudara

Pimpinan tauladan baginda

Ya Tuhan bantulah

Moga selamat selamanya




video


CINTA...

ya, ramai manusia merasakn diri mereka lengkap dengan perasaan itu.. hati ini rasa dimiliki dan memiliki.. saat cinta berputik, dirasakn seperti semua yg ada kt dunia nie, diri sendiri yg punya.. sehingga lupa, sehingga leka bahawa sebenarnya setiap apa yang dibekal oleh Allah itu hanya pinjaman sahaja. xlama pun.. perasaan cinta itu satu anugerah.. mcm yg sy ckp td, semua yg kita rasa kini semua milik Allah.. Dia mampu memberi dan menarik apa yg dipinjamkn tu bila2 masa sahaja. memang, memang hati akn rasa gembira yang amat apabila rasa itu hadir utk diri kita.. tapi, cinta manusia ni....xkekal lama.. lantas, apabila rasa itu sudah tiada lagi, kita sedih bukan kepalang..! terus tersungkur dan tersasar jauh dari landasan yang sebenar. sesiapa yg punya ilmu di dada, insyaAllah akn tersedar dari lamunan yg pnjg itu.. tapi, bg mereka yg jahil? merekan akn berterusan menyalahkan takdir.. itulah manusia..

manusia2... lidahmu kata cinta.. tapi mana buktinya? mengapa nafsu masih lagi merajai jiwa? huh...manusia2.. mudah benar melafazkan cinta..namun, mengapa perit benar untuk melakukan pengorbanan tnda bukti cinta tersebut...? bukankah kita sudah berjanji hidup ini hanya utk Dia, maka buktikanlah..!

Cinta Ibrahim pada Allah diuji dengan anak yang dicintai, tanpa ragu perintah Allah dipenuhi, lantaran cinta pada-Nya tak berbelah bagi. Cinta Ismail pada Dia diuji dengan nyawa, tanpa lengah menyerahkan jiwa, asalkan di sisi-Nya ada redha.

Cinta Rasulullah pada Allah, cinta baginda pada ummah, cinta teragung sepanjang sejarah, kerana cintanya mengharung mehnah, kerana cintanya bermandi darah, kerana cintanya segala diserah..

yaAllah..penuhi dan hiasilah hati-hati kami dengan rasa cinta kepada-Mu.. jadikanlah dalam hati kami ini hanya Kau yg kami cintai.. tidak kira apa pun yang terjadi, kami tetap memilihmu sebagai cinta yg abadi, cinta yg hakiki.. yaAllah, cintakanlah kami kepada insan yang mencintaimu. tautkanlah hati-hati kami.. supaya dengannya bertambahlah cinta kami kepada-Mu..












Wednesday, November 17, 2010

tamat sudahh..!!

assalamualaikum..!!

alhamdulillah... pejam celik, pejam celik....dh tamat pun foundation kan.. kejap je.. huhu.. sepanjang 3sem kt sini, bnyk perkara yg berlaku.. ada manis, ada pahit.. kdgkala terasa gembira yang teramat sgt and kadangkala terasa down sgt2..! cm 2 la... n semua 2 share ngn org2 kt sekeliling... especially classmateku.. alhamdulillah..mereka semuanya baik2.. semuanya sporting.. n paling best, semua boleh diharap..!! keh3.. saat diriku menghadapi kesusahan, mereka sedia membantu.. 2 la yg bgusnye dorg nie.. time aku accident, dorg la tlg.. time kereta aku ad mslh dorg jgk yg membantu.. time aku ad prob, just tell them n they help me..! siap bg nasihat lg.. alhamdulillah.. thnks korg..!! korg mmg btol2 hero la.. yg perempuan pn hero jugakk..! korg xlayak pgng title "heroin".. korg layak pgng title "hero" je.. hehe.. mmg btol2

math hero

la kte nie..!! thnks sbb dh jd kwn yg baik utk aku..cuma aku je xtau lg penah ke x jadi kawan yg baik utk korg=)

sepanjang 3 sem ni, mcm2 kte dh lalui bersama kn..?? huhu

ni sem 1


kami guru Malaysia....!!

~putera F1J~


puteri2 F1J yg cun2..hehe



ni kat hotmas. kami buka puasa ramai2.. ms 2 xde transport lg.. so, naik bas ipsah je..huk3..

sem 1 yg kecoh ngn H1N1..


keh3.. cumel3..Italic


haaa... 2 sem 1 pnye cte.. ni plak sem 2.. hehe


pemain tenis peringkat antarabangsa.. ehh?? mana saya..?? haha


math hero dlm action song.


lata bayu.. best tau..!!


math hero diminta membuat persembahan.. bangga2..!! hehe


ni ms kami sekelas g alor setar.. konvoi naik kete beramai2.. best2.. huhu

sem 3 pulakkk... ha, sem 3 ni makin ligat kami berjalan.. masing2 dh ad kete.. transport mmg xde mslh.. 2 yg jauh ckit jalannye.. huhu


huhu...shopping2..!!

masa birthday saya...!! hehe.. thnks korg..!!


amboii..kalau makan laju je ye..

ni pulak time kami smbut brthday nad ramai2..

haa... 2 je la tentang math hero..!! aja-aja fighting..!


tema kami.. kuning hitam.. go math hero ..!!

math hero
. aja-aja fighting..!!

tie math hero .. smart2..

baju math hero .. smart.. tp xjd plak..