CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, December 3, 2010

.::hebatnya lembu::.


assalamualaikum kawan2..!!

ptg2 begini, xtau apa yg harus dilakukan.. mahu keluar berjalan2, tiada teman.. bukan itu saja, malas pn mula menguasai diri.. dua tiga hari ini, agak sibuk dengan jadual baru.. jadual seorang suri rumah tangga.. hoho.. bukan apa, bonda tercinta tiada dirumah.. ada hal dikampung.. memang niat dihati tu, nk ikut.. rindu nenda disana..selama ini hnya berwebcam shj.. hoho.. (maju2..!) tapi, x dibenarkn ayhnda tersyg.. alasannya, tiada siapa yg akn mengurus "keadaan" rumah sepanjang ketiadaan bonda.. lebih2 lg, satu2nya adik puteraku sedang berjuang demi masa hadapannya.. jadi, semuanya perlu dipastikan dlm keadaan yg baik2 shj dan khidmatku sebagai guru biologi & kimia juga diperlukan.. sbb apa tiba2 jadi guru biologi & kimia nieh..?? hoho.. mungkin sebab tahun 2008 menyaksikan kejayaanku dgn cmrlg utk paper2 itu..mungkin... hehe.. pernah shbt bertanya..



"kenapa tak diteruskan je sains hayat 2..? aku yakin la..kalau kau teruskn, msti result lg hebat dari aku.."



agak terkesan dgn kenyataan shbtku itu.. namun, apakan daya.. semuanya di tangan Tuhan.. yes, i have planned better for my own life. tp, sebagai manusia aku hanya mampu merancang.. Tuhan yg menentukn.. ssungguhnya Dia sebaik2 perancang.. eh2..sudah2 la mengarut cik hikmah..emo pulak kt cni yekk.. huk3..



k2...smbung balik.. apa kaitan lembu dgn entri kali ni ye? hoho.. tahukan anda, bahawa manusia xboleh mkn rumput.. (eh, betul ke?? suka2 ati jekk.. hehe) tapi kn, kenapa lembu boleh mkn rumput?? hmm.. saya pun sebenarnya x pernah mkn rumput and sy xtau apa akn jadi kalau manusia makan rumput.. seperti yg kita tahu, dlm rumput terdapat banyak cellulose... cuba bayangkan, kalau manusia yg makan rumput apa akn jadi.. cellulose hnya boleh dicernakan dengan enzim cellulase.. dalam badan manusia ada ke enzim tu? setahu saya tiada. jadi, kalau manusia mkn rumput, rumput tu tidak akan boleh dicerna.



berbeza pula dengan lembu.. dalam badan lembu ada enzim cellulase ke yg membolehkan rumput dicernakan? sebenarnye takde.. tapi, dengan kehadiran microorganism seperti bacteria n ptotozoa lah rumput yg dimakan lembu tadi boleh dicernakan. bagaimana microorganism tadi boleh membantu? hmm..sebenarnya microorganism itu merembeskan enzim cellulase. sebab itulah rumput boleh dicernakan.



info tambahan, lembu (ruminant) tidak mempunyai satu perut. malah, empat perut..!! setiap perut tu, ada tugasnya sendiri.. Subhanallah..hebat bukan..???! kejadian ini sangat berbeza dengan manusia yg mempunyai bnyk peringkat utk mencernakan sesuatu jenis mknn.



dari info2 kt atas ni, kita dapat lihat kepelbagaian dalam kehidupan kita. Allah menciptakan makhluknya dengan baik sekali. terutamanya manusia.. dalam surah At-tin, jelas menunjukkan yg manusia merupakan sebaik2 kejadian.. bersyukurlah wahai manusia.. hargailah apa yang telah Dia pinjamkn.. dalam masa yg singkat shaja kita bisa kehilangan semua itu. yang kaya boleh jatuh miskin..yang senang boleh menjadi susah..yang berjalan boleh menjadi lumpuh..yang melihat boleh menjadi buta.. minta dijauhkan.. hargailah selagi masih ada ruang dan peluang..



p/s : kalau ada info yg salah sila tegur ye.. ad info tambahan juga turut dialukan.. terima kasih=).. lg satu, kalau2 ad yg sudi mencuba makan rumput, silalah ye.. lepas tu, blh bgtau sy apa yg akn jadi..nak tahu nie.. huk3…

0 idea bernas=):