CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, October 18, 2010

mampukah...??

terbaca dalam satu blog :


Apakah kini ibubapa saya telah mendapat anak solehah?
Apakah suami saya kelak akan mendapat isteri solehah?
Apakah anak-anak saya kelak akan mendapat ibu solehah?

SOLEHAH..
~S.O.L.E.H.A.H~
tersentap jiwa ini tatkala membaca bait2 indah itu.. cewahh... huhu.. tp yg pastinya, hati ini sgt terkesan dgn ayat2 2.. cukup mendalam maknanya.. jzkk kepada penulis itu kerana telah berlaku satu transaksi ilmu yg baik ye di situ..keh3..

the problem is, persoalan pertama.. mampukah saya jadi ank yg solehah utk mak abah sy?? ank yang baik dan solehahkah sy bila sy xmampu nak tunaikan apa yang mereka inginkn? ank yg baik dan solehahkah saya jika saya xmampu lagi memberi yg terbaik buat mereka?? mungkin bagi mereka, apa yg sy dah capai skrg merupakan satu kepuasan baut mereka.. tp saya....saya masih lg belum boleh berpuas hati.. rasa masih perlu berusaha banyak..utk apa??? utk mak dan abah sy..!! caiyok2..!!

persoalan ke dua.... mampukah saya menjadi isteri yg solehah utk bakal suami saya?? haisshh.. rasa cm jauh je lagi kn.. bukan "mcm", tp mmg jauh lagi pn.. huhu.. ckp soal suami nie....hmmm... boleh ke dpt yg apa yg diinginkan ek?? lelaki yg baik tu utk wanita yg baik.. cm 2 la sebaliknya... so, d conclusion is berusaha utk jadi yg terbaik utk mendapatkn yg terbaik.. insyaAllah.. em, nk jadi istri solehah pn mcm susah je..tp xtau la..sbb sy xpenah kawin..hehe..

persoalan ke tiga... mampukah saya utk jd seorang ibu yang solehah utk ank2 saya nti?? haa....yg ni pn lama lg.. i think, dlm 4 atau 5 tahun jugak lg laa.. hehe.. tp, i will make sure that ank2 sy nti cukup mkn, ckup pkai n most important thing is sy akn pastikn didikan yg seimbang msti diberi.. senang cte, i should give what they should get.. i just want to make them "the best" and i also want to be "the best".. n thats why i need to try so hard=)..hehe ..

hmm.. ble pkr2 balik, mampukah kte utk menjadi ank yg solehah, isteri yg solehah...serta ibu yg solehah..
so, fikir2kn laa... kpd para wanita, berusahalah utk menjadi wanita solehah..!! iaitu wanita yang bukan sahaja menjaga penampilannya, tetapi turut menjaga keperibadiannya.. sesungguhnya, wanita solehah itu sgt indah...!!

tertutup...?? terbuka..??

assalamualaikum..

rasa lama sgt x update blog nie.. xde ms laa.. hehe.. em, tadi baru je abis oral rest.. fuhh..agak gementar ye di situ.. hehe..
so, cm biasa laa.. kne tggu turn..lama kot.. sementara tggu turn nk kena test 2, ada la sorg lecturer masuk kelas kami..borak2 ngn kami.. n dh lama die cte, tbe2 termasuk bab lain plak dahh.. katanya, yang tertutup itu lagi indah berbnading yang terbuka.. msti korg fhm kn.. xkn x faham kott.. keh3..

em, aku stuju sgt2 la 2.. islam pun menuntut kita untuk menutup aurat.. kdg2 ada org slh faham.. tutup aurat dh cukup syarat bila pkai tdung (xnmpk rambut)..ckup syarat bila berlengan panjang (xnmpak kulit).. btol ke? hmm... sy bukanlah bijak dlm bidang2 cmni..tp dari apa yg sy blaja kt sekolah...dari apa yang parents sy ajar, sy dpt conclude and sy fhm yang tutup aurat 2 bukan je pakai baju..bukan je pkai tdung.. tapi lebih dari tu..

pkai pakaian ketat, menampakkan susuk tubuh..(especially muslimah).. persoalannya, patut ke buat cm tu?? xpatut..sbnrnye, semua tu hanya layak utk bakal suami kita nanti.. so skrg ni, xpayahla nk tunjuk2.. so, pikir2 kn laa..

sy bukan la insan yang sempurna.. tapi, sy pn perhatikn keadaan sekeliling..sy risau..kalau2 apa yg sy ckp nie, jd kt diri sy balik.. so, sbg kwn n shbt ni, sma2 la kita saling menasihati dan mengingatkan antara satu sama lain.. caiyok2 sahabat2ku..!! hehe..

tbe2 Ad mood nk tulis psl ni...hehe.. mintak maaf andai diri tersalah bicara..
sy mintak diri dulu.. wassalam.. =)